Biznes i firma

5 sił Portera – co to

Prowadzenie firmy może być dla nas rzeczywiście niejednokrotnie zbyt dużym wyzwaniem. Dużo będzie zależeć od naszego doświadczeniu zawodowego. Z pewnością łatwiej w usługach albo w produkcji, czy też w handlu radzą sobie będą biznesmeni, którzy już wcześniej kiedyś mieli działalność gospodarczą. Na pewno wciąż obowiązującą zasadą jest ta, która mówi, że dobry plan to połowa sukcesu. W biznesie będzie to dobry biznesplan albo nawet kilka takich scenariuszy. Niestety dane statystyczne wyraźnie pokazują, że niejednokrotnie właściciele firm, ale również kierownicy, czy też menedżerowie będą podejmować wiele bardzo ważnych decyzji niekiedy na podstawie przeczuć. Czy jednak przy prowadzeniu biznesu powinniśmy kierować się przeczuciami? Na pewno nie. W końcu chodzi o zarabianie pieniędzy, a nie o jakąś ryzykowną grę. Przede wszystkim warto sobie uświadomić, że intuicja nie ma nic wspólnego z twardymi analizami i liczbami. W wielu sytuacjach przedsiębiorcy argumentują, że nie stać ich na jakieś kosztowne badania rynkowe. Dlatego warto wykorzystać analizę 5 sił Portera. To w końcu metoda skuteczna i nie wymaga od nas inwestycji.

5 podstawowych zasad ważnych dla wszystkich przedsiębiorców

Jak zwykle w przypadku tego typu metod są one opracowywane przez specjalistów. Jak łatwo się domyślić 5 sił Portera to metoda pochodząca od nazwiska. Opracował ją Michale E. Porter W 1979 roku. Ten ceniony doradca, badacz, ekonomista i wykładowca stworzył wiele strategii związanych z problemami trapiącymi przedsiębiorców i gospodarkę szeroko rozumianą. W praktyce chodzi więc o 5 czynników, które będą bardzo ściśle związane ze środowiskiem konkretnego przedsiębiorstwa, które ma na przykład wejść w daną branżę. To kolejno:

  • siła przetargowa dostawców
  • siła oddziaływania nabywców
  • intensywność walki konkurencyjnej wewnątrz danego sektora
  • groźba pojawienia się nowych producentów
  • możliwość pojawienia się substytutów

Są to właśnie te główne zagrożenia, które też oczywiście dotyczą nie tylko producentów, a czynniki te można odnieść do każdej branży. Liczy się właściwe przeanalizowanie problemu.

Od czego zacząć biznesową analizę?

Jeżeli już decydujemy się na wybór metody 5 sił Portera, to najważniejsze będzie zdefiniowanie danego sektora, w którym konkretna firma chce rozpocząć funkcjonowanie. Kluczowe jest tu rozróżnienie pojęć. Nie bez powodu chodzi o sektor, ponieważ jest to pojęcie znacznie węższe od branży. Chodzi więc o grupę podmiotów gospodarczych, które będą wytwarzać produkty, które są substytutami i będą oferowane klientom w ramach tego samego rynku. Należy określić wielkość sektora, czyli sprawdzić sumę rocznych obrotów wszystkich przedsiębiorstw.

Dynamika sektora

Kolejna ważna kwestia to dynamika sektora. Chodzi o weryfikację intensywności konkurowania. Należy sprawdzić, czy produkty lub technologie są do siebie podobne.

Rywalizacja wewnątrz sektora

W kontekście rywalizacji trzeba sprawdzić, jakie są udziały rynkowe głównych graczy i kim są. W grę wchodzą także działania marketingowe i otwarta walka cenowa. Mnóstwo informacji można znaleźć w internecie.

Nowi konkurenci to zagrożenie

Zagrożeniem dla firmy mogą być podmioty, które mogą się pojawić na rynku. Analizuje się tu bariery wejść, czyli przeszkody zaistnienia takich nowych firm w branży.

Substytuty

Analizie poddaje się także możliwość wprowadzenia na rynek usług albo produktów zastępczych, czyli substytutów. W tej sytuacji pomaga prasa branżowa, czyli specjalistyczna. Z niej najczęściej dowiadujemy się o najnowszych technologiach oraz zamiennikach.

 

Autor: Katarzyna Kluczyk

0 komentarzy do “5 sił Portera – co to

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *