Biznes i firma

Eksport do Chin a podatki – najważniejsze informacje

Chiny zajmują aktualnie kluczową pozycję w globalnym eksporcie, pozostając jednym z głównych partnerów w importach Unii Europejskiej. Możliwości, jakie oferuje wymiana handlowa z Państwem Środka, coraz wyraźniej dostrzegają również polskie przedsiębiorstwa. Skuteczny eksport do Chin wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i opracowania strategii dopasowanej wprost do potrzeb tego ultranowoczesnego i jednocześnie bardzo specyficznego rynku. Jedną z najważniejszych kwestii, jakie należy wziąć pod uwagę, planując sprzedaż towarów i usług do Chin, stanowią bez wątpienia podatki i inne istotne zagadnienia chińskiego prawa. Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat, aby rzetelnie przygotować się do wejścia ze swoją marką na chiński rynek.

Kluczowe kwestie prawne związane z eksportem do Chin

Chiny otwierają szerokie możliwości biznesowe dla zagranicznych, w tym również polskich, przedsiębiorców. Warto jednak mieć na uwadze, że jednocześnie Państwo Środka skrupulatnie kontroluje dostęp do własnego rynku zbytu. To sprawia, że eksport do Chin okazuje się złożonym przedsięwzięciem wymagającym spełnienie określonych formalności i procedur. Poniżej znajdziesz kilka kluczowych aspektów eksportu towarów i usług do Chin.

Wartość celna i podatki

Ważnym aspektem eksportu do Chin jest ustalenie wartości celnej towaru. Jest to cena CIF produktu, na którą składają się następujące elementy: cena kontraktowa, koszt opakowania, koszt frachtu i ubezpieczenia oraz nierzadko koszt prowizji sprzedającego. Ostateczna ocena wartości celnej leży po stronie służb celnych, które opierają się przede wszystkim na dostarczonych dokumentach oraz wiedzy z zakresu międzynarodowych cen wybranych grup produktowych.

To, co warto zaznaczyć na początku, to fakt, że zagraniczne przedsiębiorstwa, które chcą rozpocząć eksport do Chin, nie są zobowiązane do opłacania cła ani podatku VAT. Dzieje się tak z uwagi na fakt, że firmy te nie stanowią bezpośredniej strony odprawy celnej w Państwie Środka. Opłacenie wskazanych podatków leży bowiem po stronie chińskiego importera, a wysokość samej daniny może być różna – ostateczna wartość uzależniona jest od kategorii produktu oraz kraju, z którego pochodzi dany towar.

W celu precyzyjnego określenia wysokości obowiązujących stawek podatkowych niezbędny okazuje się międzynarodowy 10-cyfrowy kod HS przyporządkowany do konkretnego produktu. Natomiast podatek VAT jest pobierany na granicy i naliczany od całkowitej wartości towaru oraz opłat celnych. Podstawowa stawka VAT w Chinach wynosi 17%, jednak niektóre towary pierwszej potrzeby (np. żywność czy paliwo) opodatkowane są według niższej stawki – 13%. Warto wiedzieć ponadto, że w Chinach – w przypadku wybranych wyrobów – obowiązuje dodatkowo podatek konsumpcyjny. Stosuje się go w odniesieniu do produktów takich jak m.in.:

  • tytoń;
  • alkohol;
  • biżuteria;
  • luksusowe kosmetyki;
  • paliwo;
  • opony;
  • pojazdy samochodowe;
  • wyposażenie golfowe;
  • motocykle;
  • fajerwerki.

Chiński podatek konsumpcyjny również może być naliczany w różnej wysokości – w zależności od grupy produktowej, której dotyczy.

Eksport do Chin a zwolnienie z opłat celno-skarbowych – kiedy jest możliwe?

W kontekście eksportu do Chin warto mieć na uwadze, że w Państwie Środka możliwe jest zwolnienie z opłat celnych i obniżenie podatku VAT w wysokości 30%, które obowiązuje przy zamówieniach osób fizycznych o wartości nieprzekraczającej 5 tys. juanów. Zwolnienie z opłat celnych i VAT dotyczy ponadto komponentów i materiałów, które zostaną wykorzystane przez firmę do produkcji wyrobów przeznaczonych na eksport w ciągu roku od momentu dostarczenia potrzebnych surowców do Chin.

0 komentarzy do “Eksport do Chin a podatki – najważniejsze informacje

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *