Biznes i firma

Co to jest misja firmy?

Czy prowadząc działalność gospodarczą w ramach jakiegoś dużego przedsiębiorstwa albo nawet małej firmy, zawsze musimy się kierować górnolotnymi ideami i misją? Nie jest to wymagane, aczkolwiek stawianie przed sobą konkretnych celów i jakieś ważne założenia na pewno nie będą nam przeszkadzać. Wręcz przeciwnie, ponieważ mogą być takim stałym punktem odniesienia, do którego możemy się odwoływać, gdybyśmy stracili na przykład z pola widzenia cele albo nasza kreatywność zaczęłaby nieco podupadać. Nie bez powodu zresztą bardzo duża ilość firm na swoich stronach internetowych prezentuje jakąś nawet bardzo konkretną wizję i misję firmy. Na pewno jest to bardzo dobry punkt wyjścia do budowania właściwego wizerunku.

Czy zawsze misja firmy jest tym, czym być powinna?

Niejednokrotnie także niestety bardzo pobieżnie będziemy traktować takie założenia i nie bardzo nawet zastanawiamy się nad tym, czy misja firmy rzeczywiście jest realizowana. W końcu, jeżeli jest to taki świetny element marketingowy, to po co właściwie bardziej się wysilać? Na nieszczęście wielu inwestorów właśnie wychodzi z takiego założenia i wszelkie kwestie związane z misją firmy kończą się na tym, że przygotowuje się jakieś atrakcyjne hasło lub tekst, który jest opublikowany na oficjalnej stronie internetowej, ale poza tym żadnych działań związanych z tym zagadnieniem się nie wdraża. Patetyczne zdania pięknie się prezentują i możliwe nawet, że jest to całkiem niezły lep na pewne grupy konsumentów. W efekcie taka drugorzędnie traktowana misja firmy nie będzie długofalowo działać na korzyść konkretnego podmiotu gospodarczego. Co bardziej rozumni klienci zorientują się, że mają do czynienia tylko z pustymi i wyświechtanymi frazesami.

Misja firmy, czyli etos?

Gdy mówimy o misji w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, to przede wszystkim należy zwrócić uwagę na pewien swoisty etos. Będzie to zbiór norm, które będą mówić przedsiębiorcy, a także wszystkim pracownikom, w jaki sposób powinni postępować i jak działać dla dobra firmy, zatrudnionych, a także konsumentów. Misja firmy to także konieczność odpowiedzenia sobie na pytanie, jakie są właśnie cele przedsiębiorstwa, a także, po co właściwie oferowane są konkretne produkty lub usługi i dla kogo się to robi. Poza tym sama misja musi być oczywiście realna, a więc możliwa do zrealizowania. Jeśli będzie jasno określona, to będziemy motywować do pracy pracowników, którzy też będą czuli się bardziej związani z firmą. To zaś daje większe efekty.

Misja firmy w praktyce

Oczywiście nic nie stoi także na przeszkodzie, aby nie bazować na cudzych sformułowaniach, ale ustalić sobie swoją własną misję. Przede wszystkim, jeżeli ma być przygotowana, to przekaz musi być:

  • jasno sformułowany
  • zwięzły
  • wykorzystujący zrozumiały język
  • pozbawiony nadmiernego patosu

W konsekwencji, więc jeżeli misja taka będzie racjonalnie i realnie określona, to wszyscy pracownicy będą lepiej identyfikowali się z miejscem pracy. Poza tym uwaga klientów będzie o wiele bardziej skupiona na ofercie, ponieważ ta będzie wówczas zyskiwać na wiarygodności.

 

Autor: Paweł Bendarz

 

Zobacz też:

Jak działa Twój e-PIT?

0 komentarzy do “Co to jest misja firmy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *